Agnė NARUŠYTĖ

Humanitarinių mokslų daktarė. Tarptautinės dailės kritikų asociacijos (AICA) narė, Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) narė, Lietuvos dailės istorikų draugijos (LDID) narė. 1993 m. Vytauto Didžiojo universitete suteiktas menotyros bakalauro laipsnis, 1995 m. Centrinės Europos universitete (CEU, Praha, Čekijos Respublika) suteiktas menotyros magistro laipsnis. 2005 m. Vilniaus dailės akademijoje apginta daktaro disertacija tema „Nuobodulio estetika XX a. devintojo dešimtmečio Lietuvos fotografijoje“. A. Narušytė rašo straipsnius Lietuvos ir užsienio akademinėje spaudoje fotografijos bei šiuolaikinio meno istorijos ir teorijos klausimais. Monografijose, straipsniuose ir pranešimuose analizuoja istorinės vaizduotės, karo traumos reprezentacijų, lyčių santykių, ekologinių problemų aspektus, išryškėjančius XX–XXI a. fotografijoje ir mene. A. Narušytė nuolat publikuoja recenzijas ir esė kultūros spaudoje bei rengia komentarus LRT radijo laidai „Kultūros savaitė“. Nuo 2002 m. kuruoja fotografijos ir šiuolaikinio meno parodas.

https://orcid.org/0000-0001-7968-2865

Pagrindinės tyrimų sritys: fotografijos istorija ir teorija, politinio protesto, lyčių, atminties, laiko patirties problematika fotografijos ir šiuolaikinio meno praktikose.

Kitos tyrimų sritys – ekologinės minties praktikos fotografijoje ir šiuolaikiniame mene.

Mokslinės publikacijos nuo 2019 m.

„Menininkė kaip antropoceno partizanė: Aurelijos Maknytės ir Castor Fiber bendradarbiavimas“, in: Athena: filosofijos studijos, 2019, nr. 14. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, p. 234–253, ISSN 822-5047, e-ISSN 2538-7294.

„Iškamšų muziejus kaip žmogaus ir gyvūno santykių istorijos teatras / Taxidermy Museums: Theatres of the History of Human and Animal Relations“, in: Gyvūnas. Žmogus. Robotas / Animal. Human. Robot, sudarytojos Erika Grigoravičienė, Ugnė Paberžytė, Vilnius: MO muziejus, 2019, p. 133–138; 144, ISBN 978-609-8136-18-0.

Svarbiausios mokslinės publikacijos

Monografijos:

Matulytė, Margarita, Narušytė, Agnė, Camera obscura: Lietuvos fotografijos istorija 1839–1945. Vilnius: Vilniaus dailės akademija, 2016, 768 p. ISBN 978-609-447-204-6 (Lietuvos dailės istorikų draugijos premija už geriausią 2016 m. monografiją).

Narušytė, Agnė, Lietuvos fotografija: 1990–2010. Vilnius: Baltos lankos, 2011, 343 p. ISBN 9789955235200.

Narušytė, Agnė, The Aesthetics of Boredom: Lithuanian Photography 1980–1990. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2010, 352 p. ISBN 978-9955-854-96-8.

Narušytė, Agnė, Nuobodulio estetika Lietuvos fotografijoje. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2008, 304 p. ISBN 978-9955-854-06-7.

Moksliniai straipsniai nuo 2015 m.:

„Post Ars Photo Performances: Material for Research or a Work of Art?“, Kunstiteaduslikke Uurimusi/ Studies on Art and Architecture / Studien für Kunstwissenschaft, special issue: Representing Art History in the Baltic Countries: Experiences and Prospects, 2018, Vol. 27/ 1–3. Tallinn: Estonian Society of Art Historians and Curators / Eesti Kunstiteadlaste ja Kuraatorite Ühing, p. 223–249. ISSN 1406-2860 [https://files.fm/u/vz6qxycz#/view/KTU_27_1_3_Narusyte-223-249.pdf].

„The Soldier’s Diary. A Record of Erased Time“, Constructing the Memory of War in Visual Culture since 1914, edited by Ann Murray, London: Routledge, 2018, p. 151–164. ISBN 978-1-138-50297-0.

„Kūrėja: moters laikas Akvilės Anglickaitės ir Dalios Mikonytės fotoinstaliacijose,“ in: Acta Academiae Artium Vilnensis, 2017, t. 85: Moteriškumo reprezentacijos ir dailė, sudarytoja Ramutė Rachlevičiūtė. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2017, p. 45–59. ISSN: 1392-0316.

„Dislocation: The conflict of photographic and cinematographic representations of war in Soviet Lithuania“, in: MIK, Art History & Criticism, Meno istorija ir kritika, Vol. 13, 2017. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas, p. 42–57. ISSN 1822-4555, e-ISSN 1822-4547, http://dx.doi.org/10.1515/mik-2017-0004.

„The Diaries of Death“, The Art of Identity and Memory: Toward a Cultural History of the Two World Wars in Lithuania, edited by Giedrė Jankevičiūtė, Rasutė Žukienė, with a preface by Vejas Gabriel Liulevicius. Boston: Academic Studies Press, 2016, p. 55–84. ISBN: 978-16-18115-07-2.

Matulytė, Margarita, Narušytė, Agnė, „Lithuanian Photography 1970 – 2000“, The History of European Photography, 1970 – 2000, Vol. III, edited by Václav Macek. Bratislava: Stredoeurópsky dom fotografie, Central European House of Photography, 2016, p. 451–465. ISBN: 978-80-85739-70-1.

„Sovietmetis kaip meninio tyrimo objektas: Kęstučio Grigaliūno, Dainiaus Liškevičiaus ir Eglės Ulčickaitės atvejai“, Acta Academiae Artium Vilnensis, t. 79, Meninis tyrimas: teorija ir praktika, sud. Vytautas Michelkevičius. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2015, p. 45–59. ISSN: 1392-0316.

Sudaryti leidiniai nuo 2015 m.:

Foto Vėros Šleivytės, sudarė Milda Dainovskytė, Agnė Narušytė, Kupiškis: Kupiškio etnografijos muziejus, 2020, p. 280–293. ISBN 978-609-8128-10-9.

Pačėsa, Remigijus, Shtai, sudarė Agnė Narušytė ir Gintaras Zinkevičius, Šiauliai: Fotografijos muziejus, 2018, 248 p. ISBN 978-9986-766-60-5.

Narušytė, Agnė, Andriuškevičius, Aleksas, Antinis, Robertas, Lukenskas, Česlovas, Zinkevičius, Gintaras, Post Ars partitūra, sudarė Agnė Narušytė, Vilnius: M puslapiai, Šiuolaikinio meno centras, 2017, 520 p. ISBN 978-609-95948-0-4 (2017 m. LR Kultūros ministerijos knygos meno konkurso nugalėtoja meno knygų kategorijoje).

Liškevičius, Dainius, Labyrinthus, sudarė Agnė Narušytė ir Dainius Liškevičius, Vilnius: Lapas, 2018, 272 p. ISBN 978-609-8198-05-8.

Savanoriai: fotografinė atmintis, sudarė Kęstutis Grigaliūnas ir Agnė Narušytė, Vilnius: Vaizdų archyvas, 2017. ISBN 978-609-95539-8-6.

Trimakas, Gintautas [fotografijų albumas], sudarytojai Gytis Skudžinskas, Gintautas Trimakas, teksto dalies sudarytoja Agnė Narušytė, Vilnius: Lietuvos fotomenininkų sąjungos fotografijos fondas, 2016, 224 p. ISBN 978-9955-438-69-4.

Kuruotos parodos nuo 2015 m.

Aurelijos Maknytės paroda „Gamtos kabinetai“, Vilniaus Rotušė, Vilnius, 2020 09 22–10 19.

Nauja Lietuvos dailės ekspozicija „Naujas žvilgsnis į XX a. II pusės – XXI a. Lietuvos dailę“, kuruota kartu su Lolita Jablonskiene, Laima Kreivyte, Jolanta Marcišauskyte-Jurašiene, Nacionalinė dailės galerija, Vilnius, 2019 07 10–2029 12 30.

Kolektyvinė paroda „Saldus ateities prakaitas“, kuruota kartu su Laima Kreivyte, Jolanta Marcišauskyte-Jurašiene, Ieva Mazūraite-Novickiene, Egle Mikalajūne, Nacionalinė dailės galerija, Vilnius, 2019 07 10–09 01.

Šiuolaikinio meno paroda „Chronometrai“, kuruota kartu su Gintaru Zinkevičiumi, Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro parodų rūmai, Klaipėda, 2018 09 14–11 04.

Remigijaus Pačėsos personalinė paroda „Geltona gulbė neatplauks“, kuruota kartu su Gintaru Zinkevičiumi, Šiaulių „Aušros“ muziejaus Fotografijos muziejus, Šiauliai, 2017 07 27–11 05; Kauno fotografijos galerija, 2018 02 01–03 04; „Prospekto“ galerija ir Vilniaus fotografijos galerija, Vilnius, 2018 05 10–06 09; pagrindinė Trečiosios fotografijos šventės Klaipėdoje paroda. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro parodų rūmai, Klaipėda, 2018 11 09–12 02; Marijampolės Petro Kriaučiūno viešoji biblioteka, Marijampolė, 2018 12 10–2019 01 04.

Agnės Narušytės ir Gintaro Zinkevičiaus paroda „Plakatai“, kuratorius Darius Vaičekauskas, Klaipėdos fotografijos galerija Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro rūmuose, Klaipėda, 2017 04 07–05 07; Ya galerija, Charkovas, Ukraina, 2020 09 22–10 25.

Šiuolaikinio meno paroda „Post Ars. Partitūra“, kuruota kartu su Julija Fomina, Šiuolaikinio meno centras, Vilnius, 2016 06 17–08 14.